خانه / سفرنامه ها / موزه سلطنتی آنتاریو ( Royal Ontario Museum )

موزه سلطنتی آنتاریو ( Royal Ontario Museum )

یکی از دیدنی های معروف کانادا و شهر تورنتو موزه سلطنتی آنتاریو، به اختصار ROM است و بسیاری از گردشگران و توریست ها از این محل بازدید می کنند. گاهی اشیا خاصی در این موزه نیز به نمایش گذاشته می شود.

بخش بزرگی از این موزه مدیون دو نفر است. یکی Charles Trick Currelly متولد ۱۸۷۶ تا ۱۹۷۵ است که در استان آنتاریو کانادا به دنیا آمد و در دانشگاه تورنتو به تحصیلات مشغول شد. اما پس از مدتی متوجه شد که علاقه زیادی به مطالعه فرهنگ های باستانی و تحقیقات باستان شناسی دارد. سپس به لندن رفت و آن جا با یک مصرشناس انگلیسی به نام Flinders Petrie آشنا شد و آنقدر خوش شانس بود که بتواند در سفری به مصر او را همراهی کند.

تجربیات Currelley در مصر با پتری و بعد از آن در آسیای صغیر جاه طلبی تاسیس موزه باستان شناسی انتاریو در تورنتو را در او شکل دارد، اما آرزوی او پس از آشنایی با یک فرد مهم به واقعیت تبدیل شد. در طول کارهای باستان شناسی خود در مدیترانه، او تبحر زیادی در نوشتن مقالات بدست آورد و این مهارت او را به عنوان یک مشاور ارزشمند برای جمع آوری کنندگان در بریتانیا و همچنین در کانادا مشخص کرد.

یکی از مشتریان او، سر ادموند واکر (۱۸۴۸)، پدر یک همکلاسی سابق بود که Currelly را برای ایجاد یک موزه جهانی در انتاریو به شدت تشویق کرد. واکر، یک تاجر و بانکدار (تا سال ۱۹۰۷ مدیر کل بانکداری کانادا شد) نیز به عنوان یک شهروند اهل کانادا بود که در بسیاری از موسسات مهم کانادا، از جمله گالری ملی کانادا، گالری هنری انتاریو و دانشگاه تورنتو آشناهای زیادی داشت.

من هم با بررسی مسیر رفتن به این موزه با اتوبوس به سمت ایستگاه مترو رفتم و از آنجا در ایستگاه Museum پیاده شدم و با ستون های جذابی داخل ایستگاه مترو که به شکل مجسمه های مختلف تزیین شده بودند روبه رو شدم که فیلمی از آن و کل بازدید از این موزه را داخل کانال یوتوب و آپارات برای شما گذاشتم و امیدوارم لذت ببرید.

حدود ساعت 11 صبح به ایستگاه مورد نظرم رسیدم. از ایستگاه که خارج شدم حدود 100 متر به سمت شمال، دست چپ خیابان پله هایی وجود داشت و بالای آن سردرب موزه را دیدم که بسیاری ار آن خارج و به آن وارد می شدند. تقریبا شبیه بانک ملی مرکزی خیابان فردوسی درب های چرخان داشت و از آنجا وارد بخش خرید بلیط به مبلغ 20 دلار شدم.

نمای بیرونی موزه سلطنتی آنتاریو

سفرنامه کانادا نمای موزه سلطنتی آنتاریو ( رام)
ورودی موزه آنتاریو از خیابان اصلی
سفرنامه کانادا موزه رام 66
لابی موزه سلطنتی آنتاریو

در سراسر موزه، راهنمایانی برای گفتن داستان‌های اشیا حاضر هستند که برخی از آنان می‌توانند به زبان فارسی نیز صحبت کنند. اگر فکر می‌کنید ممکن است در این بازدید بدون راهنما دچار اشکال شوید از تور سفر به کانادا استفاده کرده یا راهنمای چند زبانه الکترونیک موزه را نصب کنید.
این موزه گنجینه‌های بسیاری دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:
مجموعه‌های سفالی، زینتی و دست‌ساز ایرانی متعلق به دوران هخامنشی، ساسانی تا قاجاریه و پهلوی
مجموعه شهاب سنگ‌ها با شهاب سنگی به قدمت ۲۰ میلیون سال پیش از مریخ
آثار پادشاهی بابلی‌ها متعلق با قدمتی ۲ هزار ساله (برخی از آثار متعلق به پادشاهی نفرین شده نمرود، سازنده برج بابل و با‌غ‌های معلق بابل است.)
مجموعه حیوانات تاکسی درمی شده از جمله کرگدن سفید در طبقه دوم و گالری پرندگان 
زره ویلیام هربرت در مجموعه قلمروی انگلستان ( تنها دو نمونه از این زره در جهان موجود است. )
فسیل و اسکلت‌های ۶۵ میلیون ساله مربوط به دایناسورها و پستانداران منقرض شده دوره سنوزوئیک

ابتدا با گرفتن بروشوری از توضیحات موزه داخل فضای همکف شدم که یک نقاشی بزرگ، یک مجسمه بودای بزرگ، سربازی در لباس آهنین و دایناسوری نسبتا کوچک توجه من را در این طبقه به خود جلب کردند.

سفرنامه کانادا موزه رام 60

سفرنامه کانادا موزه رام 3
سفرنامه کانادا موزه رام 62
نقاشی روی دیوار در لابی موزه

بعد از دیدن آن ها در قسمت دیگر، بدن استخوانی دایناسوری بزرگ دیدم که البته به نظر می آمد که بخشی از قسمت های آن پروتز بود. دیدن آن برایم جذاب بود چرا که قبلا فقط آن ها را در فیلم ها دیده بودم. به نظرم در سمت جنوب غرب آسیا چنین موجوداتی گویا یافت نمی شوند و در موزه ها نیستند.

سفرنامه کانادا موزه رام
استخوان بزرگ دایناسوری در لابی موزه آنتاریو

در طبقه همکف بخشی به کشور چین، ژاپن و کره اختصاص داده شده بود. مجسمه ها، سنگ ها، ظروف، البسه و نوشته هایی از دوران کهن به نمایش درآمده بود.

در بخش هنر معبد چینی، در ابتدای ورود مقبره گنبدی شکل جنرال دو داشو ( جنرال شجاع حفظ کننده سلسه معروف مینگ )، دیوارهای اطراف و حالت حیاط مانند آن را دیدم که جالب بود. کمی جلوتر ارابه ها و زین هایی که در دوران پادشاهی سلسله مینگ به کار می رفته را دیدم و در کنار ظاقی که مانند ورودی یک معبد یا منزل مسکونی با ارتفاع 8 متر بود و به رنگ جذاب قرمز درآمده بود عکس گرفتم.

سفرنامه کانادا

سفرنامه کانادا
دیوارهای مقبره پادشاه سلسله مینگ

سفرنامه کانادا موزه رام 7

در بخش دیگر که به همدیگر راه داشتند بخش ژاپن و کره وجود داشت که دارای تعداد بسیار زیادی از ظروف یا دست نوشته ها و مجسمه های کوچک و بزرگ بود. یکی از مهم ترین آن ها یک نقاشی بزرگ

سفرنامه کانادا موزه رام 68

سفرنامه کانادا موزه رام 58
سفرنامه کانادا موزه رام 8
سفرنامه کانادا موزه رام 43

طبقه دوم

بعد از بازدید از طبقه همکف که حدود دو ساعت زمان برد با اسانسور به طبقه بالاتر رفتم. در این طبقه که بعد از ورود از درب شیشه ای سردیس هایی از افراد دیده می شد که بدون دیدن تابلو ها متوجه شدم که مربوط به کشور یونان و روم هستند.

سفرنامه کانادا موزه رام 10

سفرنامه کانادا موزه رام 17
سفرنامه کانادا موزه رام 17

در این بخش از موزه تعداد زیادی از چهره ها، صورت ها، ابزارهای جنگی و ظروف قدیمی مانند کوزه ها و غیره نیز نمایش گذاشته شده بودند. دراتاقی با نورپردازی خاص، ماکتی بزرگ از آکروپولیس به همراه توضیحاتی مفصل از آن وجود داشت.

سفرنامه کانادا موزه رام 11

سفرنامه کانادا موزه رام 20

سفرنامه کانادا موزه رام 15

متاسفانه تعدادی از این مجسمه ها که برخی ایستاده یا خوابیده بودند به دلیل اینکه فاقد لباس هستند و اندام های آن ها نیز مشخص است قابل نمایش در وب سایت نیستند.

موزه مصر باستان

در ادامه این بخش وارد بخش مصر باستان شدم و جایی که مدت ها آرزوی دیدن آن را داشتم. در این بخش تعداد زیادی از سنگ نگاره ها، یک نمونه بزرگ از سنگ های دیوارهای اهرام باستان، مومیایی ها و ظروف دیده شد که نمونه هایی از آن ها را برای شما به نمایش میگذارم. امیدوارم زیاد نترسید. این بخش بی نظیر بود و حسی جالب به انسان القا می کرد. حس عجیبی در این اتاق داشتم انگار که روحی در آن در حال گردش بود. شاید نوعی سنگینی در فضای آن محل. هر کدام از آثار موزه دارای توضیحاتی حک شده روی صفحات فلزی بودند و یا می توانستید از فایل های شنیداری نیز در طول بازدید استفاده کنید.

سفرنامه کانادا موزه رام 23

کرگدن سفید

در طبقه دوم و گالری Schad حیوانات زیادی در ویترین های شیشه ای به نمایش گذاشته شده‌اند که از جمله آن ها می توان به کرگدن ۲ تنی اشاره داشت. این کرگدن که نزدیک به ورودی گالری قرار داده شده، حدود ۴۵ سال در باغ وحش تورنتو زندگی می کرد و بعد از مرگش در این موزه از او نگهداری شد. این گالری بر روی آموزش خطرات انقراض حیوانات تمرکز دارد و از این نظر اهمیت ویژه ای دارد.

سفرنامه کانادا موزه رام 65
کرگدن سفید معروف موزه
سفرنامه کانادا موزه رام 69
کرگدن سفید موزه آنتاریو از نمای نزدیک

در این طبقه انواع خشک شده و تاکسی درمی شده حیوانات دریای یا وحشی و اهلی مانند گرگ، گاومیش بزرگ سیاهرنگ، خرس ها، ببرو پلنگ، گورخر و انواع میمون ها و لاکپشت های بزرگ در محفظه های شیشه ای دیده می شوند. این طبقه برای دانش آموزان و جوانان نیز بسیار جذاب است و برای آن ها خاطره ای فراموش نشدنی دارد.

سفرنامه کانادا موزه رام 51
راه روی طبقات در موزه با مجسمه هایی جذاب

سنگ های آسمانی مریخ

بعد از بازدید از موزه حیوانات و حیاط وحش به طبقه دیگر آمدم تا از موزه دریا و سنگ های آسمانی دیدن کنم. در این بخش از موزه انواع سنگ های رنگی با جذابیت بیش از اندازه و اطلاعاتی زیاد در مورد آن ها وجود داشت که اگر قصد مطالعه آن را داشتم احتمالا یک روز زمان میبرد.
حدود ۲۰ میلیون سال پیش، صخره ای از دل کوه آتشفشانی سیاره سرخ به فضا پرتاب شد که در شمال غربی آفریقا سقوط کرد. حالا علاوه بر اینکه این سنگ ها از سیاره دیگری آمده اند، همین که باعث شدند ماهیت و سرآغاز مریخ کشف شود از شگفتی های بزرگ آن ها به شمار می رود. این سنگ ها نشان دادند که قدمت مریخ آنقدرها که برآورد شده بود، زیاد نیست. سنگ های مریخی را می توانید در یکی از سالن های موزه سلطنتی انتاریو و پشت ویترین های شیشه ای بزرگی ببینید.

سنگ هایی با رنگ هایی بسیار زیبا و غلیظ که چشم ها را نوازش می دادند و می خواستیم ساعت ها به آن ها خیره شویم.

سفرنامه کانادا موزه رام 26
سفرنامه کانادا موزه رام 66

هنگام بیرون آمدن از موزه به بزرگ ترین سکه طلایی کانادا که حدود 100 کیلوگرم وزن داشت برخورد کردم که بسیار جالب بود.

سفرنامه کانادا موزه رام 24
سکه طلای یکصد کیلویی موزه

موزه دریا و اقیانوس

بعد از بازدید از موزه سنگ ها در همان طبقه به یخش موزه دریا و اقیانوس رفتم و در آنجا فسیل های متعددد از موجودات آبزی کوچک و بزرگ و اطلاعات زیادی که به صورت تصویری و شنیداری پخش می شد بازدید کردم.

سفرنامه کانادا موزه رام 50
توضیحات جامع تصویری داخل موزه دریا

سفرنامه کانادا موزه رام 54

بعد از بازدید از موزه دریا ساعت حدود 5 عصر شده بود و از بلندگوی موزه خواستند تا آنجا را ترک کنیم. من نیز با گرفتن یک عکس یادگاری در بالکن طبقه اول موزه روبه روی بخشی که گفته می شود گاهی حدود ساعت 4 عصر یک روح پشت پنجره ها دیده می شود به این روز خاطره انگیز در موزه پایان دادم. سقفی گنبدی شکل طلایی با الگوهایی از دنیای سنتی باستان زیبایی خاصی را به این موزه داده است.

سفرنامه کانادا موزه رام 61
بالکن داخلی موزه آنتاریو

سفرنامه کانادا موزه رام 64
درب خروجی موزه سلطنتی آنتاریو

سرانجام با کوله باری خاطره و با پاهایی خسته و بی جان به سمت مترو و ایستکاه محل استراحتم حرکت کردم تا فردا را با امید و انگیزه بیشتری آغاز کنم. فیلم گردش در موزه را به طور کامل در کانال یوتوب و آپارات آپلود کردم تا علاقمندان بهتر با این محل آشنا شوند و حسی مانند حس من بدست بیاورند.

بعد از مطالعه ای مقاله به سراغ روزهای بعدی سفر مانند دیدن آبشار نیاگارا می رویم.

آپارات، آیلتس، کلمات ناآشنا
کانال ما در آپارات را دنبال کنید.
youtube logo 2
کانال یوتوب ما را دنبال کنید.
مکالمه انگلیسی، آیلتس، سلپیپ، کلاس آنلاین
کلاس های آنلاین آیلتس، سلپیپ و مکالمه با استاد فراهانی ( تماس با پشتیبانی )

درباره ادمین زبان انگلیسی

بیست و یک سال سابقه آموزشی, تالیف بیش از 28 عنوان کتاب رسمی و نوشتن 200 مقاله زبان انگلیسی سطوح مختلف.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

youtube logo 2
صفحه یوتوب ما را دنبال کنید.
error: Content is protected !!