خانه / مشاوره / کاهش اضطراب با تغذیه

کاهش اضطراب با تغذیه

در حالی که غذا به تنهایی نمی تواند اضطراب و استرس را کاملاً از بین ببرد، برخی غذاها و مواد مغذی می توانند به کاهش تأثیر آن بر بدن کمک کنند. در اینجا چند نکته برای کاهش استرس از طریق غذا آورده شده است:

  1. رژیم غذایی متعادل داشته باشید: رژیم غذایی سرشار از غذاهای کامل مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی می تواند به حفظ سلامت بدن و تجهیز بهتر برای مقابله با استرس کمک کند.
  2. غذاهای کاهش دهنده استرس را بگنجانید: برخی از غذاها دارای خواص کاهش استرس هستند. به عنوان مثال، غذاهای غنی از منیزیم، مانند سبزیجات برگ دار، آجیل، و غلات کامل، می توانند به تقویت آرامش کمک کنند. غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی های چرب و دانه های چیا نیز می توانند به کاهش سطح استرس کمک کنند.
  3. کافئین و شکر را محدود کنید: در حالی که مقدار کمی کافئین و شکر می تواند انرژی سریعی ایجاد کند، مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به احساس اضطراب و استرس شود. مصرف این مواد را محدود کنید و جایگزین های سالم تری مانند چای گیاهی یا میوه را برای افزایش انرژی طبیعی انتخاب کنید.
  4. غذا خوردن آگاهانه را تمرین کنید: زمانی که غذا می خورید، زمانی را برای مزه دار کردن و لذت بردن از غذای خود اختصاص دهید. این می تواند به تقویت آرامش و کاهش احساس استرس کمک کند.
  5. هیدراته بمانید: کم آبی بدن می تواند منجر به احساس خستگی و استرس شود. مطمئن شوید که در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند.
  6. پرهیز از حذف وعده های غذایی: حذف وعده های غذایی می تواند منجر به نوسانات قند خون شود که می تواند به احساس استرس و اضطراب کمک کند. مطمئن شوید که وعده های غذایی منظم در طول روز بخورید تا سطح قند خون خود را ثابت نگه دارید.
  7. کنترل وعده غذایی را تمرین کنید: پرخوری می تواند منجر به احساس ناراحتی و استرس شود. کنترل وعده غذایی را تمرین کنید و تا زمانی که سیر شوید غذا بخورید، نه تا زمانی که سیر شوید.

به یاد داشته باشید، در حالی که غذا می تواند به کاهش استرس کمک کند، جایگزینی برای سایر تکنیک های کاهش استرس، مانند ورزش، مدیتیشن، و درمان نمی شود. انواع استراتژی های کاهش استرس را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا به نتایج مطلوب برسید

چطورمی توانیم با تغذیه مناسب اضطراب خود را کم کنیم؟

اظطراب یکی از عوامل سمی برای مطالعه شما دانش آموزان می باشد و مانند یک عامل مرگ بار برای پشرفت شما است.

🔸اگرچه دنیای امروز زندگی را برای ما راحت تر کرده، آمارها نشان می دهند نرخ اضطراب و افسردگی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است. درمان‌های فعلی برای بهبود اضطراب، شامل تجویز داروهایی مانند بنزودیازپین ها و کمک گرفتن از روان درمانی است. در کنار این‌ها دریافت رژیم غذایی مناسب می­ تواند اثربخشی درمان‌های قبلی را بالا تر ببرد و نیز مستقلاً بر اضطراب فرد تأثیر بگذارد.

🔸اضطراب احساسی ناخوشایند است که وقتی از حد بیشتر شود منجر به بروز مشکلاتی از جمله مشکلات جسمی، اجتماعی و عاطفی می شود. در کنار درمان‌های دیگر، علم تغذیه تلاش می­کند که با تغییر در غذاهایی که می­‌خوریم اضطراب انسان را کنترل کند. وجود آمینواسیدهای تریپتوفان و لیزین، ماهی‌ها برای تأمین اسید چرب موردنیاز مغز، آب کافی، انواع ویتامین‌های گروه B، ویتامین D و … می توانند تا حدی در کنترل اضطراب مفید واقع شوند.

🔸البته در مقابل نیز مواد غذایی وجود دارند که اضطراب را افزایش می­ دهند مانند نان سفید، نوشابه‌ها و آب‌میوه‌ها.

آپارات، آیلتس، کلمات ناآشنا
صفحه آپارات ما با کلی فیلم رایگان آموزشی

تاثیر اضطراب بر مطالعه

تأثیر اضطراب و تأثیر بر مطالعه موضوعی است که بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان با آن مواجه هستند. افسردگی و اضطراب می‌تواند باعث کاهش تمرکز و توجه شود و به همین دلیل، ممکن است عملکرد تحصیلی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

شاید یک دانشجو برای یک درس، نیاز به مطالعه بالاتر، بررسی های بیشتر و بررسی جزئیات ناچیز داشته باشد. اما اگر او در وضعیت استرس و اضطراب قرار دارد، ممکن است علاقه و شور و اشتیاق خود را نسبت به مطالعه از دست دهد. در مواردی که این مشکلات برای بیماران به دلیل استرس و طولانی مدت پیش از بیایند، ممکن است باعث شود که دانشجو بی‌توجه شود.

نتیجه گیری

باید از هر روش ممکن برای کاهش اظطراب اقدام کنید تا بتوانید از این طریق بازدهی مطالعه خود را بالا ببرید. در این مقاله تغذیه را نام بردیم و در سایر مقالات به عوامل دیگر اشاره کردیم.

youtube logo 2
صفحه یوتوب ما را دنبال کنید.
اضطراب

درباره ادمین زبان انگلیسی

بیست و یک سال سابقه آموزشی, تالیف بیش از 28 عنوان کتاب رسمی و نوشتن 200 مقاله زبان انگلیسی سطوح مختلف.

حتما ببینید

پاسخ کنکور سراسری 1401 همه رشته ها

دانش آموزان و دوستان عزیزم در این نوشته پاسخ کنکور سراسری 1401 را با هم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

youtube logo 2
صفحه یوتوب ما را دنبال کنید.
error: Content is protected !!