همانطور که در مقالات قبلی گفته شد واژگان امتحان نهایی زبان انگلیسی مهم ترین بخش است و تعداد زیادی از سوالات را باید با ترجمه پاسخ دهید.. با توجه به این موضوع باید تمرکز یک دانش آموز بیشتر روی واژگان امتحان نهایی باشد تا گرامر.
در مورد واژگان انگلیسی با دو مشکل بزرگ روبه رو هستیم:
یکی روش های یادگیری است و دیگری فراموش کردن کلمات حتی در کوتاه مدت است. باید بر این مشکلات غلبه کنیم و با خیالی آسوده به رقابت بپردازیم.
روش های مختلف و مقالات بسیاری برای یادگیری واژگان زبان انگلیسی وجود دارد که به اختصار در مورد آن ها صحبت خواهم کرد.
- یادگیری کلمات در متن یا جملات بهترین روش می باشد که برای کنکور همان متون کتاب درسی را پیشنهاد می کنم که به مرور در ذهن شما خواهد ماند. حاشیه نویسی و برجسته سازی با مارکر در کتاب ها را فراموش نکنید.
- یاگیری کلمات با تصاویر روش دیگری برای یادگیری کلمات است که اینترنت می تواند تصاویر زیادی را در اختیار شما قراردهد.
- رمز گذاری یا کد گذاری از روش های مفرح برای یادگیری کلمات دشوار است که در تمام دروس کاربرد دارد. برای مثال در مورد کلمه discuss به معنی بحث کردن به دانش آموزانم می گویم که دیس و کاسه با هم بحث می کنند و برای همیشه ترجمه آن را فرامی گیرند.
- واژگان همنشین : دیگر یادگیری کلمات به صورت تک تک منسوخ شده است. حدود 18 سال پیش این روش را با سند پیاده کردم و در آموزش زبان بسیار موفق شدم. به تازگی کتاب درسی دوازدهم به آن اشاره کرد و در کتاب گنجاند تا یادگیری کلمات ساده تر شوند.
- واژگان همنشین در حقیقت همان ترکیب دو کلمه با هم است. مانند fast food یا heavy rain. ببینید که چقدر زیبا هستندو در ذهن می مانند.
بهترین منابع واژگان امتحان نهایی
یکی از بهترین منابع واژگان همنشین برای امتحانات زبان با بیش از 5 هزارنسخه فروش در طول 3 سال گذشته، واژگان همنشین استاد کیاوش فراهانی است که در 26صفحه است.
هیچ کلمه ای در آزمون ها جواب نبوده که در آن نباشد و می توانید ظرف فقط یک هفته کل کلمات دبیرستان را با این شیوه تمام کنید.
- یادگیری کلمات با رسم جداول و نمودار که به موضوع اصلی متن ارتباط پیدا میکند.
موضوع دیگر و مهم تر برای علاقمندان به زبان انگلیسی و آزمون ها، فراموش کردن کلمات در کوتاه مدت یا بلند مدت است.زبان انگلیسی فرار ترین درس شما نه فقط برای کنکور بلکه برای همه زندگی خواهد بود است.
ذهن ما همواره در حال پاکسازی اطلاعاتی است که فکر می کند با آن ها کاری ندارد. بنابراین باید با تکرار به او القا کنیم که این اطلاعات اهمیت دارند. ذهن اطلاعاتی که به نظرش مهم نیستند را بر اساس تکرار آن ها می سنجد.
متاسفانه اکثر دانش آموزان این موضوع را نمی دانند و خودشان را دائما مورد سرزنش قرار می دهند که استعداد ندارند. آن ها فکر می کنند حافظه ضعیفی دارند و از این قبیل صحبت ها که اصلا آن ها را قبول ندارم.
روش های زیادی برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود:
- جعبه لایتنر: می توانید این جعبه را به صورت آماده سفارش دهید و یا خودتان در منزل به سادگی با استفاده از یک جعبه یا مانند آن این روش را پیاده کنید. روش کار به این صورت است که کلماتی را که برای شما دشوار هستند را روی کاغذ های مربع یا مستطیل شکل بنویسید و پشت آنها ترجمه فارسی را بنویسید. در زمان های اضافی و اوقات فراغت این فلش کارت ها را مطالعه می کنیم و یا در فواصل زمانی مشخص آن ها را بررسی کنید تا بعد از یک یا چند ماه وارد حافظه بلند مدت شما شود.
- تکرار کلید اصلی در همه روش هاست. به عبارت دیگر همیشه در طول سال باید مانند مسواک زدن هر شب یک ربع به مرور اختصاص دهیم تا ملکه ذهن شوند. در این حالت است که ذهن تصور می کند این اطلاعات اهمیت زیادی دارند و آن ها را ذخیره سازی می کند.
نتیجه گیری
باید با توجه به بودجه بندی آزمون ها و نقاط ضعف ، زمان خود را باید تقسیم کنیم.
نکات مهمی که راجع به نهایی ها باید بدونید :
🔸هیچ بخش از کتاب درسی را حذف نکنید.
🔹به تیترها، توضیحات، متن درس، مثالها، پرسشها، تمرینهای داخل و پایان فصلها، خود را بیازماییدها، به همراه نمودارهای مربوط و توضیحات زیر شکلها و نمودارها توجه دقیق داشته باشید. کتاب درسی را با دقت بخوانید.
🔹همه چیزها را در درجه اول درک کنید بعد بخاطر بسپارید. حفظ کردن صرف برای قالب جدید سوالات نهایی جواب نمیدهد.
🔸معمولاً در سالهای گذشته تیپ و نوع سوالات، تکرار شونده بوده و تقریبا قالب مشخصی داشتند و معمولا اگر کسی نمونه سوالات سالهای گذشته را مرور و حل میکرد، نمره قابل قبولی کسب میکرد. این امر باعث شده بود دانشآموزان تمایل زیادی به مطالعه کامل کتاب درسی و یادگیری مفاهیم نداشته باشند. تنها روی قالب های تکراری سوالات سوالهای قبل تمرکز نداشته باشید.
⚠️سیاست این است که دانشآموز نتواند تنها با حل سوالات پر تکرار نمره مطلوب کسب کنند. با انواع قالبهای سوال از یک مطلب آشنا شوید و منتظر قالبهای جدید سوال هم باشید.
🔹منتظر یک یا دو سوال از ترکیب مفاهیم باشید. توجه داشته باشید این نوع سوالات حجم زیادی از سوالات را تشکیل نخواهند داد.
🔹اغلب سوالات در سطح متوسط و چند سوال در سطح دشوارتر (ممکن است یک یا دو یا سه سوال) طرح میشوند.
🔸علاوه بر مهارت دقیقخوانی در هنگام پاسخ، به مهارتهای نوشتاری هم توجه کنید. به کلید واژهها،ترتیب و توالی جملات و نتیجهگیری در نوشتن پاسخها توجه داشته باشید.
🔹در سال ۱۴۰۳ کمی به سطح دشواری آزمونها افزوده خواهد شد، قطعا میانگین معدل در کشور پائینتر خواهد شد اما نگران این موضوع نباشید. چون در تبدیل نمره خام (صفر تا ۲۰) به نمره تراز نهایی و اعمال سهمیه، این مساله مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
🔹پس از هر امتحان، برگههای پاسخ اسکن شده توسط دو مصحح بدون اطلاع از نمرات داده شده طرف مقابل از استان دیگر تصحیح میشود و اگر تفاوت نمره این دو کمتر از یک نمره باشد، میانگین آن منظور میشود و در غیر این صورت برگه توسط مصحح سوم تصحیح میشود. بارمبندی هر بخش یک سوال ماشینی مشخص میشود و برگهها بر این اساس تصحیح میشوند و جمع نهایی نمرات الکترونیک انجام میشود.
🔸در سال۱۴۰۳ تصحیح دستی-الکترونیک انجام میشود و تمام الکترونیک نخواهد بود.
🔹سوالات نهایی برای همه دانشآموزان، کشوری و یکسان است اما نمرات حاصل بر اساس هر سهمیه جداگانه تراز نهایی میشود.

عالی بود استاد
سلامت باشید
merc aliii bood
سلامت باشید
واقعا برای ما که کلاس نرفتیم از قبل باید از این روش ها استفاده کنیم.؟ جواب میده؟
بله باید تلاش کنید و تکرار
کلمات اگر یادمون نره خوبه استاد. مشکل اصلی اینه
اگر روش های گفته شده رو انجام بدی میره بع حافظه بلند مدت و فراموش نمیشه
سلام این جزوه برای دهمی ها نیز مفیده؟
بله دقیقا