سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) یک آزمون مهارت انگلیسی شناخته شده جهانی است که مهارت های خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن داوطلب را ارزیابی می کند. در این مقاله به قسمت ریدینگ آیلتس می پردازیم و نکاتی در مورد نحوه پاسخگویی به سوالات ریدینگ آیلتس ارائه می دهیم.
- نگاه اجمالی ( skimming) و اسکن ( scanning):
اسکیم و اسکن کردن، دو تکنیک ضروری هستند که به شما کمک می کنند تا در متن به سرعت و کارآمد حرکت کنید. اسکیم کردن شامل خواندن سرفصل ها، زیرعنوان ها و اولین و آخرین جملات هر پاراگراف است تا یک دید کلی از متن داشته باشید. از سوی دیگر، اسکن کردن شامل جستجوی اطلاعات یا کلمات کلیدی خاص در متن است. این دو تکنیک به شما کمک می کند تا به سرعت پاسخ ها را پیدا کنید و در زمان صرفه جویی کنید. - باید سوال را درک کنید:
قبل از اینکه به سوالی پاسخ دهید، مطمئن شوید که آن را به درستی متوجه شده اید. صورت سؤال را با دقت بخوانید و کلمات یا عباراتی را که به شما در پیدا کردن پاسخ در متن کمک می کند، شناسایی کنید. - شناسایی کلمات کلیدی:
کلمات یا عبارات کلیدی سوال را شناسایی کنید و در متن جستجو کنید. این به شما در پیدا کردن پاسخ صحیح کمک زیادی خواهد کرد. - پاسخ های اشتباه را حذف کنید:
هر پاسخی که با کلمات یا عبارات کلیدی سوال مطابقت ندارد را حذف کنید. این به شما کمک می کند تا انتخاب محدودی داشته باشید و شانس خود را برای انتخاب پاسخ صحیح افزایش دهید.
5. با دقت بخوانید:
گزینه ها را با دقت بخوانید و مطمئن شوید که دقیقاً آنچه در متن نوشته شده است را منعکس می کند. فقط بر حافظه یا تصورات خود تکیه نکنید. همیشه متن را بررسی کنید تا پاسخ خود را تأیید کنید.
- مدیریت زمان:
باید زمان خود را به طور موثر مدیریت کنید. بدین صورت که زمان زیادی را برای یک سوال صرف نکنید، چون ممکن است برای سوالات دیگر وقت کم بیاورید. سعی کنید تا حد امکان به سوالات در محدوده زمانی معین پاسخ دهید. - به طور منظم تمرین کنید:
خواندن برای آزمون آیلتس را به طور منظم در برنامه قراردهید تا مهارت ها و توانایی خواندن خود را بهبود ببخشید. تست های تمرینی و منابع متعددی به صورت آنلاین موجود است که می تواند به شما در آماده شدن برای امتحان کمک کند. از این منابع برای آشنایی با انواع مختلف سوالات و بهبود عملکرد کلی خود در این بخش استفاده کنید. یکی از آن ها کتاب تمرین درک مطلب استاد فراهانی است.
انواع سؤالات ریدینگ آیلتس
۱- سوالات چندگزینهای ( Multiple Choice )
در این نوع سؤال ها، داوطلبان باید بهترین گزینه را بین ۴ گزینه (A, B, C, or D) انتخاب کنند؛ یا دو گزینه را از بین ۵ گزینه ( A, B, C, D, or E) و یا سه گزینه را از میان ۷ گزینه (A, B, C, D, E, F, or G) انتخاب کنند. مورد اول multiple choice single answer نامیده می شود چرا که فقط یک پاسخ درست وجود دارد.
موارد دوم و سوم که دو یا سه پاسخ درست وجود دارد، multiple choice multiple answer نامیده میشود چرا که همانطور که از اسم آن بر میآید در این گونه سؤالات چند پاسخ درست وجود دارد. در تمام این حالتها، آزموندهندگان باید بهترین گزینه یا گزینهها را از بین گزینههای موجود و بر اساس متن ریدینگ انتخاب کنند. حرف مربوط به پاسخ یا پاسخهای انتخاب شده باید در پاسخنامه نوشته شود.
صورت سؤال چند گزینهای علاوه بر سؤال کامل، میتواند به صورت تکمیل جمله (sentence completion) باشد؛ بدین صورت که بخش اول جمله را می دهند و داوطلبان باید از بین گزینههای موجود گزینهای را که به بهترین نحو جمله را کامل میکند، انتخاب کنند. این نوع سؤال چند گزینهای multiple choice sentence completion نامیده میشود. نوع دیگری از سؤال چند گزینهای نیز وجود دارد که multiple choice passage heading نامیده میشود. در این نوع سؤال همانطور که از اسم آن بر میآید از آزموندهندگان خواسته میشود تا از بین گزینههای موجود بهترین عنوان یا heading را برای متن انتخاب کنند.
نکتهی قابل توجه این که ترتیب سه نوع اول سؤالات چند گزینهای بر اساس ترتیب اطلاعات داخل متن است. این نوع سؤالات لوکال (local) نامیده میشود و به ترتیب اطلاعات داده شده در متن داده میشوند. بنابراین، در صورت یافتن پاسخ سؤالی در متن می فهمیم که پاسخ سؤال قبلی، قبل از آن قسمت و پاسخ سؤال بعدی، بعد از آن قسمت یافت میشود. آخرین نوع سؤال چند گزینهای ( multiple choice ) از نوع گلوبال (global) است. سؤالات گلوبال ترتیب خاصی ندارند مانند این سؤال چند گزینهای که باید بر اساس ارزیابی از کل متن پاسخ آن را یافت. سؤالات گلوبال در هر جایی از متن یافت میشوند.
به طور کلی سؤالات چند گزینهای، توانایی داوطلبان را در طیف وسیعی از مهارتهای ریدینگ از فهم ایدهی اصلی متن تا فهم جزئیات میسنجد. تعداد این نوع سؤال در بخش ریدینگ آیلتس متغیر است.
۲- تأیید یا رد کردن اطلاعات: درست، غلط، و اطلاعاتی در این زمینه در متن داده نشده است.
Identifying Information: True, False, Not Given
در این نوع سؤال، یکسری جملات به داوطلبان داده میشود و از آنها پرسیده میشود که آیا این جملات با اطلاعات متن هماهنگ هستند یا خیر.
Do the following statements agree with the information in the text?
آنها باید مشخص کنند که هر کدام از جملات بر اساس متن درست (true)، غلط (false) و یا این که هیچگونه اطلاعاتی در مورد آن در متن داده نشده است (not given). در این نوع سؤال این نکته حائز اهمیت است که تفاوت بین گزینهی غلط یا فالس و داده نشده در متن را بدانیم. گزینه غلط ( false ) مربوط به زمانی است که جمله بر خلاف اطلاعات داده شده در متن است؛ در واقع، متن اطلاعات متضادی با آنچه که در جملهی مورد سؤال آمده است را ارائه میدهد. گزینهی not given مربوط به زمانی است که متن ریدینگ نه جملهی مورد سؤال را تأیید میکند و نه رد میکند؛ به عبارت دیگر، متن هیچگونه اطلاعاتی به خواننده در رابطه با تأیید و یا نقض جملهی مورد سؤال نمیدهد. نکتهی دیگر آنکه آزموندهندگان برای پاسخ به سؤالات باید به اطلاعات داده شده در متن تکیه کنند و هر گونه اطلاعاتی که خود در زمینهی متن مربوطه دارند را کنار بگذارند و فقط و فقط بر اساس اطلاعات متن به سؤالات پاسخ دهند. این نوع سؤال توانایی داوطلبان را در تشخیص جزئیات و نکات خاص اطلاعات متن ریدینگ میسنجد. تعداد این نوع سؤال در بخش ریدینگ آیلتس متغیر است.
۳- مشخص کردن ادعا و یا نقطهنظر نویسنده: بله، خیر، در متن داده نشده
Identifying writer’s views/ claims: Yes, No, Not Given
در این نوع سؤال، یک یا چند جمله به آزموندهندگان داده میشود و از آنها خواسته میشود تا با توجه به متن و محتوای آن، نظر و یا ادعای نویسندهی متن را تأیید یا رد کنند. به عبارت دیگر، در این گونه سؤال از آزموندهندگان خواسته میشود تا به این سؤال پاسخ دهند که آیا هر یک از جملات مورد سؤال با نقطهنظر و یا ادعای نویسنده هماهنگ است یا خیر. سؤال به صورت زیر خواهد بود:
Do the following statements agree with the views/claims of the writer?
در پاسخ، داوطلبان باید یکی از سه گزینهی خیر (No)، بله (Yes) و یا اطلاعاتی در این زمینه در متن داده نشده است (Not given) را انتخاب و در پاسخنامه بنویسند. همانند سؤال قبلی، برای این نوع سؤال نیز مهم است که تفاوت بین دو گزینهی No و Not given را بدانیم. No بدین معناست که نقطهنظر و یا ادعای نویسنده کاملا مخالف جملهی مورد سؤال است؛ توضیح آنکه در جایی در متن نویسنده نظر یا ادعایی داشته است که در تضاد با آنچه در جملهی مورد سؤال آمده است، قرار میگیرد. Not given بدین معناست که با توجه به متن، نظر یا ادعای نویسنده نه تأیید و نه رد میشود. نکتهی دیگر آنکه داوطلبان برای پاسخ به سؤالات باید به اطلاعات داده شده در متن تکیه کنند و هر گونه اطلاعاتی که خود در زمینهی متن مربوطه دارند را کنار بگذارند و فقط و فقط بر اساس اطلاعات متن به سؤالات پاسخ دهند. این گونه سؤال، توانایی داوطلبان را در تشخیص نظرات و ایدههای نویسندگان یک متن میسنجد؛ بنابراین معمولا برای ریدینگهای استدلالی از این گونه سؤال ها استفاده میشود. تعداد این نوع سؤال ها در بخش ریدینگ آیلتس متغیر است.
۴- مچ کردن اطلاعات (Matching Information)
در این نوع سؤل، یکسری اطلاعات خاص از متن مانند جزئیات، دلیل، مقایسه، یک مثال، توضیح و یا حتی خلاصهای از یک مطلب به داوطلبان داده میشود و از آنها خواسته میشود تا جای آنها را در متن مشخص کنند و سپس حرف مربوط به پاراگرافی که نکته مورد سؤال در آن یافت میشود (هر پاراگراف یک حرف در کنار آن دارد تا از پاراگراف بعدی متمایز شود و برای پاسخ دادن به سؤال از آن استفاده میشود.) را در پاسخنامه بنویسند. این گونه سؤالات به ترتیب اطلاعات داده شده در متن طراحی نمیشوند؛ از این نوع سؤال برای انواع مختلف ریدینگ استفاده میشود. همچنین، این گونه سؤال دامنهی وسیعی از مهارتهای ریدینگ را از تشخیص جزئیات تا خلاصهی یک مطلب میسنجد. در این زمینه، این نوع سؤال به خصوص توانایی آزموندهندگان را در اسکن کردن متن برای یافتن اطلاعات خاص میسنجد. تعداد این نوع سؤال در بخش ریدینگ آیلتس متغیر است.
۵- مچ کردن عناوین پاراگرافها (Matching Headings)
برخلاف نوع قبلی سؤال که تأکیدش بر یافتن اطلاعات خاص بود، در این نوع سؤال چندین heading به داوطلبان داده میشود و از آنها خواسته میشود تا هدینگها را با پاراگرافها و یا بخشهای از متن که با حروف الفبا مشخص شدهاند، مطابقت دهند. منظور از هدینگ، ایده یا نکتهی اصلی یک پاراگراف یا یک بخش از متن است. هدینگها با اعداد رومی (i, ii, iii, etc,) شماره گذاری شدهاند.داوطلبان باید شماره رومی مناسب را در باکسهای مشخص شده در پاسخنامه بنویسند. لزوما تمام پاراگرافهای یک متن برای این سؤال در نظر گرفته نمیشوند و ممکن است فقط تعدادی از آنها مورد سؤال قرار بگیرند. نکتهی دیگر آنکه همیشه تعداد هدینگهای بیشتری نسبت به پاراگرافها وجود دارد ، بنابراین، چند مورد از آنها بدون کاربرد خواهد بود. همچنین، معمولا هدینگ یک یا دو پاراگراف به عنوان مثال از قبل انجام شده و مشخص است تا شرکت کنندگان بدانند چگونه باید این تسک از آزمون را انجام دهند و الگویی داشته باشند.
این نوع سؤال، توانایی داوطلبان را در تشخیص ایده و مفهوم اصلی یک پاراگراف میسنجد. معمولا این نوع سؤال برای متنهایی استفاده میشود که پاراگرافها یا بخشهای آن به لحاظ محتوایی تم مشخص و تعریف شده ای داشته باشد تا بتوان هدینگ آن را مشخص کرد؛ در غیر اینصورت امکان استفاده از این نوع سؤال نیست. تعداد این نوع سؤال در بخش ریدینگ آزمون آیلتس متغیر است.
۶- مچ کردن ویژگیها (Matching Features)
در این نوع سؤال مچ کردنی یا جور کردنی، آزموندهندگان باید مجموعهای از جملات یا اطلاعات را با گروهی از ویژگیها تطابق دهند. ویژگیها از متن گرفته شده و با حروف الفبا مشخص شدهاند. مثالهایی از این گونه سؤال عبارتند از: مطابقت دادن یافتههای پژوهشهای مختلف با نام محققان آنها، مطابقت دادن ویژگیهای رفتاری با گروههای سنی و مطابقت دادن وقایع با دورههای تاریخی. بعضی از ویژگیهای ذکر شده در متن ممکن است استفاده نشود و یا برعکس بعضی از ویژگیها ممکن است بیش از یک بار استفاده شود که در این صورت، در دستورالعمل یا همان صورت سؤال این نکته ذکر میشود. این گونه سؤال، توانایی داوطلبان را در تشخیص روابط و ارتباطهای بین اجزاء یک متن میسنجد. برای پاسخ به این گونه سؤال، داوطلبان آزمون آیلتس باید بتوانند از مهارتهای اسکیم و اسکن کردن به خوبی استفاده کنند تا بتوانند اطلاعات و جزئیات را در متن مکانیابی کنند. لازم به ذکر است که این گونه سؤال به ترتیب اطلاعات داده شده در متن طراحی نمیشود و تعداد این نوع سؤال در بخش ریدینگ آیلتس متغیر است.
۷- مچ کردن جملات پایانی (Matching Sentence Endings)
در این نوع سؤال، قسمت اول یک جمله که بر اساس اطلاعات متن است به آزموندهندگان داده میشود و از آنها خواسته میشود تا نیمهی پایانی این جمله یا جملات را از بین گزینههای موجود انتخاب کنند. تعداد گزینهها از تعداد سؤالات بیشتر است. همچنین، سؤالات به ترتیب اطلاعات داده شده در متن مطرح میشوند؛ بنابراین پاسخ سؤال اول قبل از پاسخ سؤال دوم در متن یافت میشود. این گونه سؤال با هر نوع متنی میتواند استفاده شود. این گونه سؤال توانایی داوطلبان را در فهم ایدهی اصلی درون یک جمله میسنجد. تعداد این نوع سؤال در بخش ریدینگ آیلتس متغیر است.
۸- مچ کردن دستهبندیها (Matching Classification)
در این نوع سؤال ها، دستهبندیهایی توضیح داده شده در متن به داوطلبان داده میشود و در سمت دیگر، یک سری جملات که توصیف دستهبندیها است. داوطلبان باید تشخیص دهند هر یک از جملات کدام دسته را توصیف میکند و سپس حرف مربوط به آن دسته را در پاسخنامه برای سؤال مورد نظر بنویسند. تعداد این نوع سؤال در بخش ریدینگ آیلتس متغیر است.
۹- کامل کردن جمله (Sentence Completion)
در این نوع سؤال، شرکت کنندگان باید جملاتی را با استفاده از تعداد کلمه مشخص از متن کامل کنند و پاسخ خود را در پاسخنامه بنویسند. صورت سؤال مشخص میکند که جملات دقیقا با استفاده از چند کلمه باید کامل شوند. صورت این نوع سوال ها عبارتند از:
‘NO MORE THAN THREE WORDS AND/OR A NUMBER’ ‘ONE WORD ONLY’ ‘NO MORE THAN TWO WORDS’
اگر داوطلبان بیش از تعداد مشخص شده برای کامل کردن جملات استفاده کنند، نمره را از دست خواهند داد. شماره میتواند به صورت عدد و یا کلمه نوشته شود. کلماتی که با خط تیره (Hyphen) به هم وصل شدهاند، یک کلمه محسوب میشوند. کلمههای کوتاه و مخفف شده مورد سؤال واقع نمیشوند. نکته دیگر آنکه جملات مورد سؤال به ترتیب اطلاعات متن ظاهر میشوند و به همین ترتیب پاسخ آنها نیز به ترتیب در متن یافت میشود. این نوع سؤال، توانایی آزموندهندگان را در مشخص کردن مکان جزئیات و اطلاعات خاص میسنجد. تعداد این نوع سؤال در بخش ریدینگ آیلتس متغیر است.
۱۰- کامل کردن جدول، یادداشت، خلاصه، فلوچارت (Summary, Note, Table, Flow-Chart Completion)
در این گونه سؤال، از داوطلبان خواسته میشود تا بخشی را با توجه به متن کامل کنند. یکی از حالتهای زیر برای این گونه سؤال امکان پذیر است:
- خلاصهی بخشی از متن که به صورت چندین جملهی مرتبط ارائه میشود و بخشهایی از آن ناقص است؛
- نوتهایی از بخشهایی از متن که باز هم بخشی از آن ناقص است؛
- جدول که دارای خانههای خالی است و باید توسط داوطلب پر شود؛
- فلوچارت که معمولا به صورت یکسری از باکسهایی که از طریق پیکان/ فلش به هم ارتباط داده شدهاند تا ترتیب وقایع را نشان دهند، ارائه میشود و برخی از باکسهای آن خالی است.
پاسخها لزوما به ترتیب در متن آورده نشده است اما معمولا مربوط به یک بخشی از متن هستند تا کل متن. دو حالت برای پاسخ دادن به این گونه سؤال وجود دارد: یا پاسخها به صورت لیستی به داوطلبان داده میشود و آنها باید از بین آنها پاسخ درست را انتخاب کنند و یا پاسخ باید از داخل متن باشد که در این صورت تعداد کلمهی مورد استفاده با استفاده از یکی از عبارتهای زیر محدود و مشخص میشود:
‘NO MORE THAN THREE WORDS AND / OR A NUMBER’ ‘ONE WORD ONLY’ ‘NO MORE THAN TWO WORDS’
اگر داوطلبان بیشتر از تعداد مشخص شده کلمه برای کامل کردن جملات استفاده کنند، نمره از دست خواهند داد. شماره میتواند به صورت عدد و یا کلمه نوشته شود. کلماتی که با خط تیره (Hyphen) به هم وصل شدهاند، یک کلمه محسوب میشوند. کلمههای کوتاه و مخفف شده مورد سؤال واقع نمیشوند. در صورتی که لیستی از کلمات یا عبارتها ارائه میشود تا پاسخها از بین آنها انتخاب شوند، معمولا تعداد بیشتری کلمه و عبارت نسبت به سؤال در لیست وجود دارد. از آنجا که این نوع سؤال بیشتر مربوط به اطلاعات دقیق و مشخص است، بیشتر برای متنهای توصیفی استفاده میشود. این نوع سؤال توانایی داوطلبان را در فهم و تشخیص اطلاعات دقیق و جزئیات و هم ایدهی اصلی بخشی از متن میسنجد. تعداد این نوع سؤال در بخش ریدینگ آیلتس متغیر است.
۱۱- کامل کردن نمودار (Diagram Label Completion)
در این نوع سؤال، داوطلبان باید عناوین یک نمودار را که مربوط به یک توصیف داخل متن است،کامل کنند. صورت سؤال مشخص میکند که چه تعداد کلمه باید نوشته شود با استفاده از عبارتهای زیر:
‘NO MORE THAN THREE WORDS AND / OR A NUMBER’ ‘ONE WORD ONLY’ ‘NO MORE THAN TWO WORDS’
اگر داوطلبان بیشتر از تعداد مشخص شده کلمه برای کامل کردن جملات استفاده کنند، نمره از دست خواهند داد. شماره میتواند به صورت عدد و یا کلمه نوشته شود. کلماتی که با خط تیره (Hyphen) به هم وصل شدهاند، یک کلمه محسوب میشوند. کلمههای کوتاه و مخفف شده مورد سؤال واقع نمیشوند. پاسخها لزوما به ترتیب در متن آورده نشده است اما معمولا مربوط به یک بخشی از متن هستند تا کل متن. نمودار میتواند نوعی از ماشین و دستگاه، بخشی از یک ساختمان و یا هر نوع المنت دیگری باشد که بتوان آن را به صورت تصویری ارائه کرد. این نوع سؤال مربوط به متون توصیفی و متونی است که در آن پروسهای شرح داده شده است. این گونه سؤال توانایی آزموندهندگان را در فهم توصیف یک فرایند همراه با جزئیات و ارائهی آن در قالب یک نمودار میسنجد. تعداد این نوع سؤال در بخش ریدینگ آیلتس متغیر است.
۱۲- سؤالات پاسخ کوتاه (Short-Answer Questions)
سؤالاتی (که معمولا مربوط به جزئیات است) به داوطلبان داده میشود و از آنها خواسته میشود تا به آنها پاسخ کوتاه بدهند. این گونه سؤال معمولا برای متونی استفاده میشود که حاوی جزئیات زیادی است. صورت سؤال مشخص میکند که تا چند کلمه برای نوشتن پاسخ مجاز است. داوطلبان باید از خود کلمات متن برای پاسخ دادن استفاده کنند. پاسخها باید با استفاد از کلمه یا عدد در پاسخ نامه نوشته شود. باز هم تأکید میکنم که آزموندهندگان باید تعداد کلمهی مشخص شده را برای پاسخ دادن رعایت کنند تا نمرهای از آنها کسر نشود. شماره میتواند به صورت عدد و یا کلمه نوشته شود. کلماتی که با خط تیره (Hyphen) به هم وصل شدهاند، یک کلمه محسوب میشوند. کلمههای کوتاه و مخفف شده مورد سؤال واقع نمیشوند.
سؤالات به ترتیب ارائه مطالب در متن طراحی میشوند و بنابراین پاسخ هر سؤال نیز به ترتیب در متن یافت میشود بدین معنی که پاسخ سؤال اول قبل از پاسخ سؤال دوم در متن آمده است. این نوع سؤال توانایی داوطلبان را در فهم و مکانیابی جزئیات و اطلاعات دقیق و مشخص میسنجد. تعداد این نوع سؤال در بخش ریدینگ آیلتس متغیر است.
تفاوت ریدینگ آیلتس جنرال با آکادمیک
ریدینگ آیلتس جنرال به مراتب ساده تر از ریدینگ آزمون آکادمیک می باشد ولی این بدین معنا نیست که نیاز به مطالعه و تمرین ندارید!
در بخش ریدینگ آیلتس جنرال، متن ها از لغات سادهتری تشکیل شدهاند و موضوعاتی همچون کارآفرینی و کاریابی به مقدار زیادی مورد استفاده قرار میگیرند.
در بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک شما سه متن بلند تحلیلی، توصیفی و علمی خواهید داشت که نسبتا دشوار هستند. این متون برگرفته از مجلات علمی، کتاب ها، مقالات عمومی و … می باشند.
دانشجویان دانشگاهی میبایستی توانایی خواندن مقالههای علمی، مجلات و ژورنالهای متفاوت را داشته باشند به همین دلیل است که در آزمون آکادمیک داوطلبین میبایستی قادر به خواندن این متون باشند و در متون آیلتس نیز دقیقا از این محتواها استفاده میشود. سوالات بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک همگی از مقالات علمی برگرفته شدهاند و شما به عنوان داوطلب آزمون آیلتس باید قادر به خواندن آنها بوده و به سوالات مربوط به آن پاسخ دهید.
بیشتر بدانیم
تفاوت آزمون آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک
آیلتس (International English Language Testing System) به دو شکل جنرال و آکادمیک برگزار میشود. هر یک از این دو نوع آزمون، برای اهداف و نیازهای مختلف طراحی شدهاند. در این بخش، قصد داریم هدف، ساختار و محتوای آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک را مقایسه کنیم و نیازهای مختلف افراد برای انتخاب بین این دو نوع آزمون را توضیح دهیم.
آزمون | هدف آزمون | ساختار آزمون | شرایط استفاده و نیازها |
---|---|---|---|
آیلتس جنرال | مهاجرت و امتیازدهی مهاجرتی | چهار بخش: شنیداری، خواندن، نوشتن، مکالمه | مهاجرت و شغل عمومی یا تجاری |
آیلتس آکادمیک | تحصیل در دانشگاهها و مؤسسات تحصیلی خارجی | چهار بخش: شنیداری، خواندن، نوشتن، مکالمه | تحصیل و شغل در حوزه تحصیلی و علمی |
- هدف آزمون:
- آیلتس جنرال: طراحی شده است برای افرادی که قصد مهاجرت به یک کشور انگلیسیزبان را دارند یا به دنبال کسب امتیاز در سیستم امتیازدهی مهاجرتی هستند. این آزمون میزان مهارت زبان عمومی افراد را سنجیده و نشان میدهد که آیا آنها میتوانند به خوبی در محیطهای روزمره و اجتماعی ارتباط برقرار کنند یا خیر.
- آیلتس آکادمیک: برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاهها و مؤسسات تحصیلی خارجی را دارند یا به دنبال شغلی در کشورهای انگلیسیزبان هستند طراحی شده است. این آزمون میزان مهارت زبان تحصیلی و علمی افراد را سنجیده و نشان میدهد که آیا آنها میتوانند در محیط تحصیلی و تحقیقاتی با موفقیت فعالیت کنند یا خیر.
- ساختار آزمون:
- آیلتس جنرال: این آزمون شامل چهار بخش است: شنیداری، خواندن، نوشتن و مکالمه. محتوای سوالات در این بخشها بیشتر مرتبط با موضوعات عمومی و روزمره است.
- آیلتس آکادمیک: همچنین این آزمون نیز شامل چهار بخش است: شنیداری، خواندن، نوشتن و مکالمه. اما محتوای سوالات در این بخشها بیشتر مرتبط با موضوعات تحصیلی و علمی است. سوالات خواندن و نوشتن نیز در سطح پیشرفتهتری قرار دارند.
- شرایط استفاده و نیازهای مختلف:
- افرادی که قصد تحصیل در دانشگاهها و مؤسسات تحصیلی خارجی را دارند و به دنبال شغلی در حوزه تحصیلی خود هستند، باید آزمون آیلتس آکادمیک را انتخاب کنند.
- افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای انگلیسیزبان را دارند و به دنبال شغلی عمومی یا تجاری هستند، باید آزمون آیلتس جنرال را انتخاب کنند.
- در برخی موارد، مؤسسات آموزشی و مهاجرتی ممکن است بخشی از آیلتس آکادمیک یا جنرال را برای قبولی درخواست کنند. در این صورت، نیازمندیها و شرایط مربوطه را باید به دقت بررسی کنید.
در نتیجه، برای انتخاب بین آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک، باید نیازها، هدف و شرایط خود را دقیقاً مشخص کنید و بر اساس آن تصمیم بگیرید که کدام نوع آزمون بهترین گزینه برای شماست. اهمیت انتخاب درست بین این دو نوع آزمون در تأمین اهداف تحصیلی و شغلی شما بسیار مهم است.
خیلی کامل نوشتین استاد لذت بردیم. می خواستم بدونم آزمون آیلتس در حال حاضر در ایران برگزار میشه یا خیر؟
با سلام خدمت شما و تشکر از نظر مفید شما. بله دوباره برقرار شده و میتوانید در سایت سازمان سنجش اطلاعات کامل را بدست بیاورید.